Tips sökmotoroptimera din hemsida själv

Här kommer viktiga tips så att du kan sökmotoroptimera din hemsida själv. Se över innehållet på din hemsida, redigera och uppdatera det. Det kräver lite tid, engagemang och kunskap om sökmotorer så här kommer en del fakta, som man själv relativt enkelt kan implementera. Glöm heller inte att lägga till din webbplats och anmäla den hos bl.a. Google men även andra sökmotorkatalogerna.

Bohus IT bygger sökmotoranpassade webbplatser, hemsidor med eller utan E-handel. Dessa är optimerade redan från början för att sökmotorerna ska kunna läsa, indexera innehållet och för att informationen ska vara sökbart. Viktigast för vår webbyrå är samarbetet med dig som kund, och tillsammans får fram önskad innehåll som ska fungerar optimalt ur sökmotorperspektiv.

Här är några tips på hur du med enkla medel kan sökmotoroptimera själv:

1. FOKUSERAD INNEHÅLL

Vad du skriver om i brödtext och innehåll tar sökmotorerna stor hänsyn till. Skriv om sådant som är intressant och som du vet att folk kommer att söka efter men som passar ihop med din hemsida. Tänk sökord och fraser när du skriver din text och fokusera på rätt sökord.

2. RÄTT SÖKORD, NYCKELORD

Använd ord och fraser som dina besökare använder sig av. Så kallade nyckelord. Baka in dem i texten, titlar, länkar.

3. TITLAR, TITEL TAGGAR

Titlar används i listningarna över sökresultaten hos såväl Google som Bing, Yahoo och andra. Se till att titel taggen innehåller de nyckelord eller fraser som du tror att man förväntas att söka på och som förekommer i brödtexten.

4. RUBRIK

Sökmotorerna går först efter rubriken när de söker av innehållet på din hemsida. Om sökmotorn hittar en rubrik som överensstämmer med en sökfras, får det högre ranking. Det gör att rubriken "Välkommen till vår hemsida" på indexsidan inte är så lyckad ur ett sökmotorperspektiv.

5. METATAGGAR

Metainformation är den icke synliga delen av en webbsida som har till uppgift att informera sökmotorerna om vad webbsidan handlar om. I nätets barndom var det till stor del meta-taggarna som sökmotorerna tittade på. Så är det inte längre och det är egentligen två av meta-taggarna som man behöver lägga kraft på, Meta Keywords och Meta Description.
Meta keywords är en lista med termer som har till uppgift att upplysa sökmotorn om webbsidans viktigaste ord - själva sökorden. Använd 3 - 6 sökord, även pluralis, som du anser är viktiga sökord för er. Sedan hösten 2009 tar Google inte hänsyn till Keywords.
Meta Description skall sammanfatta vad webbsidan handlar om, samt återge vem som är avsändare. Man bör hålla sig till en viss mängd text (max 25 ord) eftersom denna, till skillnad mot meta keywords, är synlig för sökmotorerna samt deras användare. Google har på senare tid börjat använda meta description som beskrivning till den klickbara titeln i resultatlistan, vilket medfört att det numera är av stor vikt hur denna formuleras för att locka besökare. Sökmotorerna lägger även vikt vid om det sökord som genomsyrar webbsidans innehåll finns representerad i meta description.

6. LÄNKAR

In- och utlänkningar är en mycket viktig del om du vill hamna högre hos sökmotorerna. En sida som många andra webbsidor länkar till, rankas högre hos sökmotorerna. Mer info om Pagerank och tips...

7. DOMÄNNAMN

Använd dig av kompletterande domännamn som är lätta att komma ihåg och inte kan missförstås. Det är även bra om domännamnet innehåller fras som förekommer i texten i form av ett sökord och kan vara t.ex. namn på er produkt eller tjänst. Tänk även på att numera kan svenska webbadresser använda å, ä, ö.

8. SÖKMOTORANNONSERING

Ett komplement till att optimera din webbplats för sökmotorerna är att även annonsera hos dem. Vissa anser att en köpt träff inte är lika intressant som en ur det organiska resultatet. Andra menar att den som betalar för att synas på det jag sökt efter, borde vara en bra träff. Oavsett vilket, är det ett sätt som vi tror kan generera trafik och resultat till din webbplats. Så kan du annonserar, läs mer om Google AdWords...

9. REGISTRERA DIN HEMSIDA

Registrera din sajt hos sökmotorerna och i katalogtjänster. Det finns en uppsjö av dessa, det räcker att du väljer de viktigaste. Tänk på att endast anmäla din webbplats en gång per sökmotor, annars riskerar du att bli utesluten från deras index. Så lägger du till din hemsida hos Google, Bing och den officiella svenska sökmotorkatalogen, registrera din hemsida - info och direktlänkar...

10. MINDRE KOD

Att sidor med mindre kod klarar sig bättre i sökresultaten är en gammal sanning. Bästa sättet att uppnå detta är att bygga sidan enligt gällande webbstandard. Enligt gällande webbstandard skall tabeller ej användas för layout-ändamål och frames bör undvikas helt. Istället bör ramverket för designen byggas helt i CSS (Cascading Style Sheet).

11. UNDVIK FLASH

Flash bör enbart användas som enskilda objekt på en webbplats och då endast för bilder och animeringar, aldrig för text. Texter som är skapade i flash, indexeras inte alls av sökmotorerna och det blir en betydligt tuffare uppgift att alls komma med i sökmotorerna. En webbplats helt byggd i flash blir även mycket svårtillgänglig för de med någon typ av funktionshinder. Man räknar med att 10-20% av befolkningen har någon form av funktionshinder. Ingen bör bortse från det.

12. SPARSAM MED JAVASCRIPT

Sökmotorernas spindlar kan numera följa javascript, men det är inte säkert att de gör det. Att använda mycket javascript till olika funktioner på sin hemsida, kan därför innebära ett sämre sökresultat.

13. SÅ ARBETAR PROFFS

Om man gör rätt från början, blir allting mycket enklare. Om du väljer att fokusera på det du kan bäst och inte har tid för webbutveckling är du välkommen att överlåta arbetet till BohusIT, webb och reklambyrå. Din webbplats byggs enligt internationell webbstandard och följer riktlinjer för tillgänglighet, med bättre förutsättningar hos sökmotorerna. Fler bra tips och riktlinjer...

kundkorgen är tom