SEO PageRank - kan man fuska vid sökmotoroptimering?

Tillgängligheten är nyckeln för att bli hittad på Internet via Google och sökmotorerna, det har vi konstaterat. Då når man en större publik och får fler kunder.

Man är då med stor säkerhet garanterad fler besökare och kan på så sätt förmedla sina tjänster eller idéer och utöka sin verksamhet. Viljan till bättre position och att kunna synas på de första sidorna på någon av sökmotorerna har resulterat i många desperata och oseriösa försök till alternativa sökmotoroptimerings försök.

Sökmotoroptimering i all ära men går det att fuska? Det finns genvägar och det går att kringå Googles betygssystem när en sida rankas, "Google PageRank". Detta är inget som Google på något sätt uppskattar eller tillåter vilket kan leda till ”avstängning” från Googles sökresultat och nedrankning. Mer information om detta kommer efter fakta om Google PageRank och keywords/ söksträngar.

PageRank 0 innebär att Google inte rankat din sida än

  • Google Pagerank är ett system där Google värderar sidor på en skala mellan 1-10. En sidas pagerank är direkt relativ till hur ”populär” sidan är på nätet. Det vill säga ju fler personer som länkar till ens sida desto populärare är den. Facebook har till exempel Pagerank 10 och Aftonbladet har 8, medan en standardsida normalt inte kommer över 1.
  • Keywords/ Söksträngar är det system som vi söker med. Om en person vill få mer information om ”Gula iPhone 4 skal” kommer denna troligen just söka på ”Gula iPhone 4 skal”. Men en sökning skulle lika väl kunna se ut på detta sätt: ”iPhone 4”+Gula +Skal. Det Google gör i båda fallen är att den bryter ner din sökning i nyckelord och kombinerat med dina tidigare sökningar erbjuder man dig ett resultat anpassat efter dig och dina tidigare önskemål.

Det finns många "länknätverk" dvs. företag som erbjuder länkar mot betalning. Detta är en snabblösning när det gäller sökmotoroptimering. Det görs genom att effekten i Googles Pagerank-system utnyttjas. Man försöker alltså framställa en sida som mer populär än vad den egentligen är genom att publicera "virtuella" länkar till din sida på ett nätverk av små-sidor. Problemet med det här systemet, som med alla snabba lösningar, är att fallet ned blir lika stort och snabbt. Det fungerar inte i längden, easy come, easy go.

Google har blivit bättre på att avslöja dessa nätverk som då straffas och faller ur söksystemet, dvs. får ett betyg utanför skalan: -1. Detta innebär även att Google stänger ner alla länkar och effekten länkarna gett. En annan oönskad tanke är att vara beroende av företaget som erbjudit ”optimeringen”, både att behöva betala avgifter och även länkarnas effekt kan inte anses som säker på sikt. Som sagt fallet ned är stort då all effekt förloras och man är tillbaka på noll igen.

Hur bör jag göra? Hur fungerar det mer konkret?

Detta kommer vi att försöka besvara i nästkommande artikel.

kundkorgen är tom