SEO - sökmotoroptimering

I nästkommande artiklar tar vi upp begreppet SEO med konkreta exempel, tips på vad du kan göra och vi förklarar hur våra system står sig på marknaden. Först lite grundinformation kring ämnet.

  • SEO  är en engelsk förkortning som står för Search Engine Optimization.

Det finns många grenar inom sökmotoroptimering. Webbutvecklare brukar ofta specialisera sig på vissa. Ett webbsystem kan optimeras tekniskt och innehållsmässigt. Det sistnämnda är någonting som de flesta kan lära sig och klarar av men det tar sin tid och man måste veta grunderna. Även detat är något vi tittar på när vi optimerar en hemsida. Målet är att få besökare att stanna på sidan, och sedan även återkomma. Vi använder analysverktyg och genom statistik fokuserar vi på delar som bör förbättras.

Nedan finns några saker som du kan titta närmare på när det gäller att förbättra hemsidans innehåll:

  • Om texten är välskriven: skriven på ett intressant och säljande sätt.
  • Textens nyckelord ska delas upp, beroende på hur viktig texten är, med hjälp av titlar. Titlar är  något som sökmotorerna gillar att titta på: <h1> till <h6>, dessa "head taggar" hjälper sökmotorn att avgöra hur viktig en text är.
  • Varje sida skall innehålla en h1 titel följt av h2, h3 osv. (h2, h3 titlar kan vara flera på en sida).
  • Titeln ska väcka intresse och sammanfatta innehållet men inte avslöja det. Alla "cliffhangers" vill man inte avslöja direkt.
  • Bilder man använder ska vara optimerade för Internet. Bilderna ska vara komprimerade till små filer. Med en 50 kb komprimerad jpg-fil kan man få rätt stora bilder med en bra skärpa. Här får man ofta överväga vad en bild har för funktion och om den är viktigare än det faktum att sidan kommer att laddas långsammare p.g.a den.
  • Bakgrundsbilder bör av ovanstående anledning undvikas. Man kan använda sig av mönster, små jpg-filer via CSS och ljuseffekter, och på så vis uppnå fina effekter. Bilderna bör vara som grädde på tårtan.
  • Bra är om man kan lägga ihop flera bilder till en. Om man har flera bilder på en och samma sida så kan man oftast göra en bild av dessa, och se till att de hamnar på samma position. Detta kan dock vara tidskrävande.

Idag är det viktigt med sökmotoroptimering när man vill marknadsföra sin webbplats. Framgångsrika företag anlitar därför professionella webbyråer för att försäkra sig om ett bra utgångsläge för hemsidan.

Tips och information för våra kunder med ny hemsida

I nästkommande artiklar gör vi relevanta experiment och förklarar sökmotoroptimering på ett lättbegripligt sätt med konkreta tips, hur du med enkla medel kan göra din nya hemsida mer synlig.

Google Search Console

Något många blandar ihop är Google Search Console och Google Analytics. Det är två helt olika verktyg som komplettera varandra och möjliggör webbansvarige full kontroll. Google Search Console är även känt som Google Webmaster Tools och Google verktyg för webbansvariga. Det är tre olika namn på samma verktyg. Så här var det, när systemet lanserades döptes det till Google Webmaster Tools (svensk översättning Googles verktyg för webbansvariga). Internet har utvecklats sedan dess och av den anledningen döptes verktyget om till Google Search Console under 2015.

När vi nu vet att verktyget heter Google Search Console så ska vi förstå skillnaden med Google Analytics. Goole Analytics är ett webbstatistiksystem som samlar in statistik om besökarna till en webbplats och hur besökarna interagerar med den. Det är fokus på webbplatsen och besökarens interaktion med webbplatsen analyseras. Rent tekniskt så lägger man ett script i webbplatsens källkod, som sköter kommunikationen med Google Analytics och man samlar in statistik för att förbättra webbplatsens interaktion med besökaren, kanske till och med ändra innehållet.

Google Webmaster Tools är däremot ett verktyg som ska ge inblick i hur en hemsida uppfattas och indexeras av Google sökmotorn med hjälp av Googles sökmotorspindel (googlebot) och Googles sökmotor. I Google Webmaster Tools kan man i viss mån själv anpassa vad som ska indexeras och hur det ska visas genom att exempelvis ta bort URLer från Googles index eller lägga till sitemaps. Som webbplatsägare så tillför man ingen kod/inget script som samlar in data, däremot kan man behöva lägga in en meta tagg eller ladda upp en fil till webbplatsen i verifieirngssyfte om någon annan enklare verfieringsteknik inte fungerar (det finns flera olika verfieringsmetoder). Verktyget är uppdelat i ett antal delar. Några av dem presenteras översiktligt nedan: Search Appearance – Förstå varför din sites sökresultat ser ut som de gör och påverka hur de ska se ut framöver. Search Traffic – Här kan du bland annat få en uppfattning om hur ofta din site syns i sökresultat, och för vilka sökfraser. Du kan även se länkstatistik för din site, direkt från Google. Google Index – Se hur många sidor som indexerats och ta bort de du inte vill ska vara sökbara. Crawl – Ger väldigt värdefull information om sådant Google märker när de crawlar din webbplats. De tipsar om sidor som kan optimeras, fel i sitemaps etc. Google Webmaster Tools ett kraftigt verktyg för sökmotoroptimering.

Bohus IT ser till att registrera din hemsida hos Google Webmaster Tools. Vi jobbar med innehållet, och har hemsidans nyckelord i åtanke. Vi ser till att din nya hemsida indexeras på Google och registrerar hemsidans sitemap. Detta är en del av vårt arbete med sökmotoroptimering. Som tidigare nämnts behöver Google Analytics och Google Webmaster Tools användas för att ge en helhetsbild för din hemsida / webbplats. Detta använder Bohus IT som grund för olika sökmotoroptimeringsinsatser för att hjälpa våra kunder att synas hos Google och nå nya kunder. Vi granterar våra kunder bästa möjlliga utgångspunkt för deras företag och en framgångsrik hemsida eller webbshop. 

SEO - sökmotoroptimerade webbsystem och hemsidor

Sökmotoroptimering innebär oftast att man försöker maximera webbplatsens konkurrenskraft genom att optimera alla dess delar för att lättare uppfattas och plockas upp av sökmotorers robotar.

Sedan behöver "det som plockas upp" vara av tekniskt sett hög kvalité lika mycket som innehållsmässigt. Alltså från texten och artiklarna till koden:

  • Detta innebär att man måste ha förståelse för hur dagens sökmotorer och sökrobotar (spindlar på Internet) läser och uppfattar webbplatser.

Det gäller även att fundera över om innehållet är eftertraktat. Kommer många att söka efter just de ord och fraser som jag använder i mitt innehåll? Man bör tänka efter när man väljer sina nyckel ord. Sedan måste man även ta hänsyn till konkurrensen och sitt ämne.

Experiment  med Googles spindlar 

Vid en sökning på google på ordet paj, får vi i skrivande stund (*se artikelns publiceringsdatum):

  • Ungefär 14 400 000 resultat

Medan ordet Hallonpaj ger:

  • Ungefär 10 100 resultat

Vad är då slutsatsen? Slutsatsen är att man bör välja ämne med omsorg och tänka efter. Vill man skriva om t.ex. Pajer så blir det betydligt lättare att komma med top tio resultat på google om man skriver om mindre populära och omskrivna paj sorter pga. mindre konkurrens. Men tänker man efter så är de mindre omskrivna  ämnen även mindre populära och sökta. Att ordet hallonpaj skulle vara mindre sökt än ordet paj kan vi anta med stor säkerhet. Att ligga först hos Google med en hemsida som ingen söker efter är minst lika dåligt om inte sämre än att ligga sist bland sidor som alla söker efter.

För företag är det ytterst viktigt att ha en hemsida som är konkurrenskraftig. Detta är anledningen till att många företag väljer en professionell webbyrå för att optimera sin hemsida eller som leverantör av webbsystem och hemsida. Bättre position och att kunna synas på de första sidorna på någon av sökmotorerna.

Tillgängligheten är nyckeln för att bli hittad på Internet via Google och sökmotorerna. Då når man en större publik och får fler kunder. Man är då med stor säkerhet garanterad fler besökare och kan på så sätt förmedla sina tjänster eller idéer och utöka sin verksamhet.

Våra webbpaket är redan sökmotoroptimerade

  • När ni beställer något av våra webbpaket kan ni fokusera på innehållet av er hemsida då systemet är fullkomligt enligt alla kännbara sökmotorkrav. 
  • Det lättnavigerade systemet är en samarbetspartner under processen av utformning av hemsidan. 
  • Vi kan naturligtvis även hjälpa er med att optimera innehållet om ni önskar det, och kommer då att tacka för förtroendet genom ett utomordentligt arbete. 
  • Vi är vana vid nära kundkontakt och vet hur man genom innehållet maximerar hemsidans möjligheter och potential för topplaceringar hos bl.a. Google. 
  • Vi har utarbetat egna metoder genom åren. 

Först måste vi sätta oss in i webbplatsens grundstenar och denna konsultation är alltid kostnadsfri.

  • Kontakta oss så tar någon av våra konsulter kontakt med er - kontakt

Våra webbsystem består av en "synlig del" (hemsida) och en administrations del, där användaren enkelt kan redigera sin hemsida. Som sagt så är systemet SEO-optimerad så att användaren kan lägga all fokusera på att skapa bra innehåll. För det behöver man inga programmeringskunskaper.

  • Läs gärna om våra, förmånliga - webbpaket

SEO PageRank - kan man fuska vid sökmotoroptimering?

Tillgängligheten är nyckeln för att bli hittad på Internet via Google och sökmotorerna, det har vi konstaterat. Då når man en större publik och får fler kunder.

Man är då med stor säkerhet garanterad fler besökare och kan på så sätt förmedla sina tjänster eller idéer och utöka sin verksamhet. Viljan till bättre position och att kunna synas på de första sidorna på någon av sökmotorerna har resulterat i många desperata och oseriösa försök till alternativa sökmotoroptimerings försök.

Sökmotoroptimering i all ära men går det att fuska? Det finns genvägar och det går att kringå Googles betygssystem när en sida rankas, "Google PageRank". Detta är inget som Google på något sätt uppskattar eller tillåter vilket kan leda till ”avstängning” från Googles sökresultat och nedrankning. Mer information om detta kommer efter fakta om Google PageRank och keywords/ söksträngar.

PageRank 0 innebär att Google inte rankat din sida än

  • Google Pagerank är ett system där Google värderar sidor på en skala mellan 1-10. En sidas pagerank är direkt relativ till hur ”populär” sidan är på nätet. Det vill säga ju fler personer som länkar till ens sida desto populärare är den. Facebook har till exempel Pagerank 10 och Aftonbladet har 8, medan en standardsida normalt inte kommer över 1.
  • Keywords/ Söksträngar är det system som vi söker med. Om en person vill få mer information om ”Gula iPhone 4 skal” kommer denna troligen just söka på ”Gula iPhone 4 skal”. Men en sökning skulle lika väl kunna se ut på detta sätt: ”iPhone 4”+Gula +Skal. Det Google gör i båda fallen är att den bryter ner din sökning i nyckelord och kombinerat med dina tidigare sökningar erbjuder man dig ett resultat anpassat efter dig och dina tidigare önskemål.

Det finns många "länknätverk" dvs. företag som erbjuder länkar mot betalning. Detta är en snabblösning när det gäller sökmotoroptimering. Det görs genom att effekten i Googles Pagerank-system utnyttjas. Man försöker alltså framställa en sida som mer populär än vad den egentligen är genom att publicera "virtuella" länkar till din sida på ett nätverk av små-sidor. Problemet med det här systemet, som med alla snabba lösningar, är att fallet ned blir lika stort och snabbt. Det fungerar inte i längden, easy come, easy go.

Google har blivit bättre på att avslöja dessa nätverk som då straffas och faller ur söksystemet, dvs. får ett betyg utanför skalan: -1. Detta innebär även att Google stänger ner alla länkar och effekten länkarna gett. En annan oönskad tanke är att vara beroende av företaget som erbjudit ”optimeringen”, både att behöva betala avgifter och även länkarnas effekt kan inte anses som säker på sikt. Som sagt fallet ned är stort då all effekt förloras och man är tillbaka på noll igen.

Hur bör jag göra? Hur fungerar det mer konkret?

Detta kommer vi att försöka besvara i nästkommande artikel.

SEO sökmotoroptimering genvägar

I nästkommande artiklar diskuterar vi sätt att lura och kringgå Googles betygssystem samt förklarar vad betygssystemet går ut på. Men först lite relevant information:

Mikroskopiska hjältar med superkrafter - sökmotoroptimering

Google är den mest eftertraktade och populära bland sökmotorerna idag. Sedan har vi Yahoo och en ny aktör som nyligen slagit sig in på en tredje plats och som är Microsofts svar på söktjänst på Internet: Bing. Bing har nyligen tagit över Yahoo och kommer så småningom att ersätta denna. Några andra är sökmotorn Baidu och klassikern Altavista, som 2011 stängdes ner vilket ledde till att trafiken omdirigerades till Yahoo.

Själva idén med att optimera en hemsida är att anpassa innehållet och koden så att den blir begriplig för sökrobotar eller spindlar som man också väljer att kalla dem. Dessa hårt arbetande ting ska på en bråkdel av en sekund sortera det man söker efter och matcha det mot det som finns på Internet.

För att våra mikroskopiska vänner ska kunna läsa och effektivt hämta information från webbplatsen måste denna vara skriven på ett sätt som är begripligt för dem.

Det finns regler och lagar både för kod och för innehåll. Följer man inte dessa så hamnar man utanför systemet, eller rättare sagt utanför sidrankningen. 

Den digitala världen återspeglar allt mer vårt samhälle, utan att det skulle vara konstigt då vi byggt det och skrivit koden. 

Kvalitet för en framgångsrik webbplats

När Google ska söka av din hemsida, webbplats eller webbshop använder de sig av olika uppmärkningssystem för att lättare förstå sidans innehåll. Uppmärkningssystemet består av allt från keywords, beskrivningar, ”karta” över sidan osv.

Allt detta är standard inom det kodsystem som man skriver hemsidor med, dock är det väldigt få som följer standarden. Det som vi ser över när vi sökmotoroptimerar en hemsida, finns redan och ingår i våra webbpaket. Våra webbpaket håller en hög standard. Nedan följer våra kriterier när vi optimerar eller bygger en hemsida / webbsystem:

  • En välskriven och tydlig kod
  • Utformningen av sidans innehåll 
  • Text- och bildoptimering
  • Flödet igenom webbplatsen
  • Bakvägar och säkerhetsrisker
  • Serveroptimering och dirigering
  • Trimning efter analysverktyg och registrering av resultat
  • Användarutvärdering och feedback
  • Registrering av hemsidan hos Google, Yahoo och Bing

En allmänt känd aspekt att beakta när man formar innehållet är:

  • Google ser, primärt, enbart de första 160 tecknen i en text. Man bör då framhäva rätt ord inom de första 160 tecknen annars kommer Google inte att ”förstå” textens innehåll eller vilka sökord som är relevanta för texten.
  • Vi förespråkar därför alltid kvalité. Förbättrad kod och innehåll helt enkelt.

På BohusIT har vi efter alla år, metodiskt utarbetat egna metoder vid optimering av webbplatser. Först måste vi sätta oss in i webbplatsens-grundstenar och denna konsultation är alltid kostnadsfri.

Vi erbjuder redan optimerade webbsystem med en "synlig del" (hemsida) och administrations del, där användaren enkelt kan redigera hemsidan och fokusera på att skapa bra innehåll, utan några programmeringskunskaper.

  • Överblick över våra förmånliga webbpaket

Först ser vi till att optimera koden på er hemsida. Efter det lägger vi fokus på att skapa en relevant och bra innehåll. Sedan har vi egna beprövade idéer och strategier för ett långsiktigt plan t.ex. referenslänkar från era kunder utnyttjas och siktar på att långsiktigt bygga ett hållbart sökresultat.

Anledningen till att vi valt att stå utanför länknätverk är på grund av riskerna det innebär för kunden. Vi vill att våra kunder ska få en lyckad och långsiktig relation med oss. Vi erbjuder våra kunder allt från nischade webbpaket med detaljerade valmöjligheter och snabb "leverans" till unik design, och marknadsföring.

Har ni en föråldrad hemsida?

Tveka inte att kontakta oss, vi svarar direkt. Berätta gärna hur er situation ser ut så skickar vi förslag, omfattningen på arbetet och ett oslagbart erbjudande:

kundkorgen är tom