Sitelinks - på svenska Webbplatslänkar

Sitelinks eller webbplatslänkar som är den svenska översättningen, är länkar till undersidor på en webbplats där Google visar dessa webbplatslänkar som sökresultat under en huvud länk till webbplatsens start sida. Dessa sitelinks skapas automatiskt av Google och uppdatera regelbundet.

Har jag Sitelinks?

Du kan enkelt ta reda på om du har fått några Sitelinks genom att söka på ditt huvudsakliga nyckelord för din webbplats på Google där du visas på första plats. Om du då får ett resultat med separerade underlänkar till din sida så saknar du Sitelinks.

Redigera Sitelinks

När man har Sitelinks kan man flytta, ta bort de man anser inte ska visas i länk gruppen till start sidan. Detta gör man genom att logga in på verktyg för webbansvariga, klickar på Links > Sitelinks och följ anvisningarna.

Spekulationer - Hur får jag Sitelinks?

Som så mycket annat med Google är det hemligt men vi kan genom observationer dra en del teorier. Det kan dels bero på sökord och dels på webbplatser som rankar på första plats. Informationen i denna sektionen är tagen från egna observationer och olika källor på internet.

Vad krävs för att få Sitelinks?

  • Du måste ha en struktur på din sida att man kan länka vidare till minst 4 undersidor. (detta brukar man oftast ha)
  • Du måste ligga etta på ett sökord eller sökfras. Din position på förstaplatsen måste vara väldigt stabil och relevant. Kan inte finnas tvivel från Google att det är du som ligger först, har du legat etta i flera månader i streck är det ett gott tecken.
  • Många inlänkar till din webbplats med sökordet som ankartext ser ut att vara en stor faktor.
  • Domänen du använder behöver ha samlat ett visst förtroende av Google, vara ganska gammal, ca. mer än ett år och ha bra betyg hos Google (PageRank).
  • Om sökordet inte har så stor konkurrens har du större chans att få Sitelinks om du ligger etta.
  • Din webbplats får redan en hel del besökare från Google.
  • Att ha sökordet i domännamnet verkar vara till stor hjälp.
  • Om din webbplats har länkar till sig från stora sidor med hög auktoritet är det förmodligen en gynnande faktor.

Vilka länkar väljer Google ut?

  • Sidor som har flest besökare (eller klick från Googles sökresultat).
  • Sidor som länkas permanent från startsidan.
  • Sidor som har många externa och interna länkar.
  • Länkar till sidor högre upp i källkoden har större chans att bli utvalda.

Hur bestämmer Google hur länktexten ska se ut?

  • Rubriken (H1) på sidan verkar spela stor roll.
  • Även filnamnet och ankartext på inlänkar till sidan verkar spela roll.

Offertförfrågan

Required *