Google Search Console

Något många blandar ihop är Google Search Console och Google Analytics. Det är två helt olika verktyg som komplettera varandra och möjliggör webbansvarige full kontroll. Google Search Console är även känt som Google Webmaster Tools och Google verktyg för webbansvariga. Det är tre olika namn på samma verktyg. Så här var det, när systemet lanserades döptes det till Google Webmaster Tools (svensk översättning Googles verktyg för webbansvariga). Internet har utvecklats sedan dess och av den anledningen döptes verktyget om till Google Search Console under 2015.

När vi nu vet att verktyget heter Google Search Console så ska vi förstå skillnaden med Google Analytics. Goole Analytics är ett webbstatistiksystem som samlar in statistik om besökarna till en webbplats och hur besökarna interagerar med den. Det är fokus på webbplatsen och besökarens interaktion med webbplatsen analyseras. Rent tekniskt så lägger man ett script i webbplatsens källkod, som sköter kommunikationen med Google Analytics och man samlar in statistik för att förbättra webbplatsens interaktion med besökaren, kanske till och med ändra innehållet.

Google Webmaster Tools är däremot ett verktyg som ska ge inblick i hur en hemsida uppfattas och indexeras av Google sökmotorn med hjälp av Googles sökmotorspindel (googlebot) och Googles sökmotor. I Google Webmaster Tools kan man i viss mån själv anpassa vad som ska indexeras och hur det ska visas genom att exempelvis ta bort URLer från Googles index eller lägga till sitemaps. Som webbplatsägare så tillför man ingen kod/inget script som samlar in data, däremot kan man behöva lägga in en meta tagg eller ladda upp en fil till webbplatsen i verifieirngssyfte om någon annan enklare verfieringsteknik inte fungerar (det finns flera olika verfieringsmetoder). Verktyget är uppdelat i ett antal delar. Några av dem presenteras översiktligt nedan: Search Appearance – Förstå varför din sites sökresultat ser ut som de gör och påverka hur de ska se ut framöver. Search Traffic – Här kan du bland annat få en uppfattning om hur ofta din site syns i sökresultat, och för vilka sökfraser. Du kan även se länkstatistik för din site, direkt från Google. Google Index – Se hur många sidor som indexerats och ta bort de du inte vill ska vara sökbara. Crawl – Ger väldigt värdefull information om sådant Google märker när de crawlar din webbplats. De tipsar om sidor som kan optimeras, fel i sitemaps etc. Google Webmaster Tools ett kraftigt verktyg för sökmotoroptimering.

Bohus IT ser till att registrera din hemsida hos Google Webmaster Tools. Vi jobbar med innehållet, och har hemsidans nyckelord i åtanke. Vi ser till att din nya hemsida indexeras på Google och registrerar hemsidans sitemap. Detta är en del av vårt arbete med sökmotoroptimering. Som tidigare nämnts behöver Google Analytics och Google Webmaster Tools användas för att ge en helhetsbild för din hemsida / webbplats. Detta använder Bohus IT som grund för olika sökmotoroptimeringsinsatser för att hjälpa våra kunder att synas hos Google och nå nya kunder. Vi granterar våra kunder bästa möjlliga utgångspunkt för deras företag och en framgångsrik hemsida eller webbshop.